نماینده‌ اقلیم کردستان، مسئولین و کارشناسان در گفتگو با کردپرس تشریح کردند: 

اهمیت و جایگاه‌ توریسم و توریسم درمانی در روابط ایران و اقلیم کردستان عراق 
«یکی از شهروندان اقلیم که برای موضوع درمانی به ایران مراجعه کرده بود گفت: تخصص پزشکان ایرانی در منطقه بی‌نظیر است و همچنین درصد خدمات پزشکی و هزینه خدمات پزشکی در ایران نصف کشوری مانند ترکیه است و به دلیل نزدیکی فرهنگ‌ها و زبان های دو طرف ایران بهترین گزینه برای مسافرت من بوده است.»

«ناظم دباغ» نماینده‌ اقلیم کردستان عراق در ایران، به خبرنگار کردپرس گفت: در سفر هفته‌ی گذشته‌ی هیئت اقلیم کردستان به ایران، تفاهمان خوبی در زمینهٔ مناسبات گردشگری انجام شد و ما امیدواریم بتوانیم با همکاری متقابل کارهای بهتری جهت توسعه گردشگری و صنعت توریسم انجام دهیم. وی افزود در همایش گردشگری عنوان کردم که برای حمایت و پشتیبانی از تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری دوستان ایرانی در اقلیم کردستان و به‌ویژه مسئله گردشگری درمانی آمادگی کاملی داریم.

همایش گردشگری شرکت‌های مسافرتی و گردشگری اقلیم کردستان و شرکت‌های مسافرتی و گردشگری ایران با حضور «ناظم دباغ» نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران، «مولوی جبار وهاب» رییس سازمان گردشگری اقلیم کردستان عراق و هیئت همراه، «ابراهیم پور فرج» رئیس هیئت‌مدیره جامعه تورگردانان ایران، «اکبر غمخوار» عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر گردشگری استان تهران، «کاظم خلدی نسب» مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تعدادی از شرکت‌های مسافرتی و گردشگری اقلیم کردستان و ایران در سالن همایش‌های هتل آزادی تهران برگزار شد.

وی اظهار داشت: جای بسی خوشحالی است که بین مجموعه گردشگری اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران به این شیوه همایشی در این سطح برگزار می‌شود. بین ایران و اقلیم کردستان رابطه تاریخی وجود دارد. در کنار این رابطه‌ای که ما در طول تاریخ با یکدیگر داشته‌ایم، مرز جغرافیایی مشترکی نیز با همدیگر داریم؛ همچنین ما ازلحاظ نژادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی ازنظر تاریخی مشترکات زیادی با یکدیگر داریم.

وی افزود: در اینجا می‌توانیم به موارد بیشتری اشاره‌کنیم و برای نمونه می‌توان بیشتر از مسائل گردشگری استفاده کرد؛ مخصوصاً در شرایط امروزی که در اقلیم کردستان وجود دارد می‌توانیم به کمک و همکاری دوستان کُرد و دوستان اقلیم کردستان افتخار کنیم که می‌توان گفت در اقلیم کردستان امنیت خوبی برقرار است. در کنار این امنیتی که در کردستان برقرار است برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در فضای گردشگری و مواردی که نیاز داریم؛ شرایطی هم فراهم‌شده است. یکی از این موارد، بخش سرمایه‌گذاری و به نظر بنده گردشگری واقعاً از شرایط خاص و ویژه‌ای برخوردار است؛ که می‌توان با اتکا و اعتماد به دوستانی مثل شما واقعاً آن را گسترش داد.

نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران در ادامه تأکید کرد: همچنان که دوستمان آقای «مولوی جبار وهاب» در همایش اشاره کردند، اقلیم کردستان آمادگی کاملی دارد برای این‌که این پروژه را حمایت بکند؛ این نه‌تنها به نفع اقلیم کردستان بلکه منفعت دو طرف را در برمی‌گیرد و به‌طورکلی به نفع بشیرت است که در زندگی کنونی نیاز به تفریح و گردش به‌خوبی احساس می‌شود و مسئله دیگر که امروزه ضروری به نظر می‌رسد گردشگری درمانی، تفریحات و دیگر مسائلی ازاین‌دست است.

وی افزود: مورد دیگری که در اینجا به تأیید آن نیاز است، در اقلیم کردستان ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم و مسئله ویزا را مخصوصاً به خاطر ایرانیان برداشته‌ایم؛ در آنجا هر ایرانی که نیاز داشته باشد به اقلیم کردستان سفر کند به‌محض این‌که چه از راه زمینی و چه از راه هوایی وارد مرز کردستان شود؛ به‌صورت آزادانه به ایشان ورودی می‌دهند و می‌تواند که در اقلیم کردستان بماند.

«ناظم دباغ» با اشاره به موضوع ویزای شهروندان اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: در اینجا خواهشی که داریم و در چندین برنامه دیگر نیز که این مسئله را مطرح کرده‌ایم این است؛ از دوستان جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که فضایی برای گردشگری و هموار کردن سفر مردم اقلیم کردستان به ایران و مخصوصاً مسئله ویزا فراهم شود، تا شهروندان اقلیم نیز به‌صورت راحت‌تر و آسان‌تر به جمهوری اسلامی ایران سفر کنند.

وی در پایان در خصوص موضوع توریسم درمانی گفت: چندین شرکت در ایران و در اقلیم به این کار مبادرت دارند و به‌صورت ارتباطی با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایران همکاری می‌کنند و بیماران را به این مراکز درمانی چه در مناطق کردنشین و چه در تهران منتقل می‌کنند، اما کار ترانزیت و موضوع توریسم درمانی بیشتر به‌صورت تک‌نفری و آزادانه انجام می‌گیرد و نظارت آن‌چنانی بر آن وجود ندارد. ما امیدواریم مسئولین دو طرف هر چه زودتر بتوانند در این خصوص تمهیداتی بیندیشند تا به‌صورت بهتر و شایسته‌تر شهروندان اقلیم از مراکز پزشکی و تخصصی ایران استفاده نمایند.

لازم به ذکر است، حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و اقلیم کردستان در چند سال گذشته رقم قابل‌توجهی بوده و هرساله این مناسبات اقتصادی افزایش میابد. در این گسترش مناسبات، موضوع توریسم و بخصوص توریسم درمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بر اساس آمار، هر روز به‌ صورت میانگین 500 نفر برای دریافت ویزا به کنسولخانه ایران در سلیمانیه و اربیل مبادرت می‌کنند، که در فصل بهار و تابستان این رقم به 1000 نفر می‌رسد. دراین‌بین از این تعداد70  درصد به ویزای پزشکی اختصاص دارد که این تعداد از طریق مرز زمینی مریوان - پیرانشهر و خسروی یا از طریق خطوط هوایی اربیل- تهران یا سلیمانیه - تهران وارد کشور می‌شوند.

دراین‌باره دکتر پناهی مسئول و دبیر کمیته سلامت و امور توریست درمانی سازمان گردشگری کشور به خبرنگار کردپرس گفت: هرساله گردشگران فراوانی از عراق به ایران مراجعت می‌کنند که درصد قابل‌توجهی از این تعداد به امور پزشکی اختصاص دارد و نزدیک به 20 درصد از این جمعیت هم از طریق مرزهای اقلیم کردستان وارد می‌شوند. ایشان بازار هدف را موضوع گسترده‌ای توصیف کردند و اعلام داشتند که در کنگره‌ای که در دی‌ماه سال گذشته در خوزستان تحت عنوان توریسم درمانی در غرب و جنوب غربی کشور برگزار شد تمهیداتی در نظر گرفته‌شده که ورود و نحوه مراجعت موارد پزشکی را آسان‌تر نموده است و بازار هدف تا سه میلیون نفر در نظر گرفته‌شده است. ایشان ادامه دادند، روز 14 دی سال گذشته هم خط هوایی تهران - سلیمانیه که مدتی بود راکد مانده بود به‌وسیله ایشان و به نمایندگی از جناب آقای رحمانی معاون گردشگری سازمان افتتاح شد. همچنین دراین‌باره آقای طالبی کارشناس ارشد حوزه سلامت در مورد اینکه این نهادهایی کار ترانزیت مسافران در مبحث توریسم درمانی را انجام می‌دهند گفت: تاکنون هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده و این در دستور کار شورای راهبری تأمین گذاشته‌شده تا موردبررسی قرار گیرد وی همچنین از درخواست‌های فراوانی درزمینهٔ ثبت این‌گونه شرکت‌ها اشاره نمودند.

موضوع (مسافر-درمان) از اهمیت بسزایی برخوردار است. به علت اینکه این کار و ورود و خروج موردهای پزشکی هنوز از کانال مناسبی قرار برخوردار نیست، شایسته است تا برای آن تمهیداتی اندیشیده شود و این کار علاوه بر اینکه ارز فراوانی را وارد کشور می‌کند یکی از راه‌های سودآوری بدون هزینه است که می‌تواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند. بااین‌حال اگر مناطق کردنشین ایران از لحاظ تجهیزات پزشکی و متخصصین متبحر در وضعیت بهتری قرار داشت می‌توانست درصدی از این ارزآوری را به خود اختصاص دهد و به رونق بیشتر این مناطق کمک کند.

در همین باره خانم نامجو مدیریت کلینیک فوق تخصصی چشم‌پزشکی بصیر به خبرنگار کردپرس گفت، در سال به‌صورت میانگین در حدود 200 الا 250 نفر از اقلیم کردستان برای خدمات چشم‌پزشکی به این کلینیک مراجعه می‌کنند که اکثر به خاطر مشکلات شبکیه و آب مروارید تحت مداوا قرار می‌گیرد. به همین خاطر ما امیدواریم راهکارهای جهت ساماندهی به این موضوع ایجاد گردد تا بتوانیم بیشتر خدمات پزشکی خود را به شهروندان اقلیم کردستان عراق ارائه دهیم.

در همین رابطه یکی از شهروندان اقلیم که برای موضوع درمانی به ایران مراجعه کرده بود گفت: تخصص پزشکان ایرانی در منطقه بی‌نظیر است و همچنین درصد خدمات پزشکی و هزینه خدمات پزشکی در ایران نصف کشوری مانند ترکیه است و به دلیل نزدیکی فرهنگ‌ها و زبان های دو طرف ایران بهترین گزینه برای مسافرت من بوده است.

منبع : خبرگزاری بین المللی کردپرس

دایرکتوری صادرات و واردات ایران - عراق و اقلیم کردستان

صادرات به عراق | صادرات به کردستان  - بازاریابی در عراق | بازاریابی در کردستان