اکثر پیله وران دارای فعالیت دائمی هستند و دو گروه از آنان دارای فعالیت فصلی هستند، این دو گروه عبارتند از:

  1. پیله وران فعال در بخش میوه و تره بار، که در فصولی که معاملات میوه و تره بار در بازارچه ها جریان دارد فعالیت تجاری دارند و نیز در فصولی که واردات میوه و تره بار توسط گمرکات عراق در شمال یا جنوب ممنوع می شود، در بازارچه ها حضور و فعالیت ندارند.
  2. پیله ورانی که بطور تخصصی در بخش صادرات کولر آبی فعال هستند و فعالیت آنها عموماً شش ماه از سال ادامه دارد یعنی از آبان و آذر ماه شروع می شود و در اردیبهشت سال بعد خاتمه پیدا می کند و تجار و عمده فروشان عراقی کولر را در فصل سرد خریداری می کنند و در انبارها آن را انبار می کنند تا در فصل گرما آن را به بازار عرضه بکنند.

همه شرکت ها و تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی دوست دارند که با پیله وران گروه اول که سرمایه­ آنها بیش از یک میلیون دلار به بالا است کار بکنند، امّا واقعیت این است که بخاطر وجود صدها قلم کالای صادراتی، تعداد پیله وران گروه اول آنقدر زیاد نیست که همه بتوانند فقط با آن­ها کار بکنند، لذا بیشتر شرکت ها و واحدهای تولید کننده­ کالاهای پُرمصرف نظیر سیمان، بیشتر با ترکیبی از پیله وران گروه دوم و سوم و چهارم کار می کنند که تعداد آنها زیاد تر است، مثلاً یک کارخانه سیمان در یک بازارچه بطور متوسط با 10 نفر کار می کند که اگر بطور میانگین حساب بکنیم، با 10 سرمایه دویست هزار دلاری کار می کند که جمعاً مبلغی حداقل 2 میلیون دلار می شود و این خرید و فروش 2 میلیون دلاری بطور مداوم با کارخانه و مشتریان در گردش است. البته این مثال برای کالاهای پُرمصرف است که مشتریان زیادی در بازارچه های مرزی دارند ولی برای کالاهای خاص و متنوع و مختلف دیگر کارخانه های تولید کننده آنها نمی توانند با تعداد کثیری از پیله وران ایرانی یا عراقی شروع بکار کنند بلکه بصورت انفرادی با داشتن نمایندگی انحصاری فروش در بازارچه و یا در داخل عراق باید شروع به کار کنند و ادامه کار بدهند

 

منبع :

کتاب راهنمای  صادرات به عراق در بازار     

https://cafebazaar.ir/app/parviz.parviz.parvizxan/?l=fa