سنندج - ایرنا - مدیرکل گمرک مرز باشماق از باز شدن این مرز رسمی خبر داد و گفت: از صبح چهارشنبه سوم آبان فعالیت های تجاری شامل صادرات و واردات کالا و تزانزیت سوخت از این مرز با منطقه اقلیم کردستان عراق از سر گرفته شد

 

جهانگیر بخشی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته صادرات و واردات در مرز باشماق ممنوع اعلام شده بود، افزود: امروز ترانزیت کالا و ورورد و خروج کالا در مرز باشماق از سر گرفته شده است.

نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته خبر داده بود که قرار است مرز باشماق امروز بازگشایی شود.

منصور مرادی گفته بود: با توجه به بسته شدن مرز رسمی باشماق و تاثیر این موضوع بر معیشت و درآمد مردم، پیگیری های لازم برای بازگشایی این مرز از طریق مسئولان وزارت کشور انجام شد.

بخش مسافری این گمرک نیز در روزهای گذشته فعالیت های خود را آغاز کرده بود.

به گزارش ایرنا، شهرستان های مریوان و سروآباد با جمعیت افزون بر 250 هزار نفر در غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده اند و یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

سال گذشته حدود 6 میلیادر دلار به از مرز باشماق مریوان بین ایران و اقلیم کردستان عراق ترانزیت کالاهای غیر نفتی انجام شده بود و در پنج ماهه سال جاری نیز این آمار به 2.8 میلیارد دلار رسیده است.

مرز رسمی باشماق مریوان از اواسط مهرماه با نظر مقام های مسئول کشورمان برای صادرات کالا و ترانزیت سوخت به اقلیم کردستان عراق بسته اعلام شده بود.

خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشاردهنده: مجید سلیمانی

7352/6108/9102