مقام های ایرانی و عراقی اعلام کرده اند که قرار است نمایشگاه اختصاصی ایران برای سومین سال متوالی از ۲۴ بهمن ماه آینده در محل نمایشگاه بین المللی بغداد برپا شود که محوریت امسال نمایشگاه ایران در عراق، ماشین آلات صنعتی و خطوط تولید خواهد بود.

سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد/ فرصتی برای عرضه قابلیت های صنعتی ایران

هدف عراقی ها از برپایی سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد که تاریخ آن طی روزهای اخیر یک بار تغییر یافته، بهره برداری از ظرفیت هایی است که در این نمایشگاه عرضه خواهد شد و شرکت ها و سرمایه گذاران عراقی با توانمندی ها و قابلیت های صنعتگران ایرانی آشنا می شوند.

پیش از این قرار بود این نمایشگاه ۲۶ دی ماه برگزار شود که زمان آن تغییر یافت و ابراهیم رضا زاده رایزن بازرگانی ایران در عراق نیز خبر آن را تایید کرد.

هنوز تعداد شرکت های ایرانی و ترکیب آن که قرار است در نمایشگاه سوم ایران در عراق حضور یابند، اعلام نشده است، اما پیش بینی می شود که زمینه ها و شرایط عراقی ها آنقدر وسوسه انگیز است که شرکت های بزرگ ایرانی را متقاعد کند که در این نمایشگاه حضور فعال داشته باشند.

عراقی ها در شرایط جدید بویژه در دوران پس از داعش، اولین اولویت های خود را بعد از پروژه های عمرانی و ترمیم خرابی های جنگ، به موضوع صنعت و تولید اختصاص داده اند و دولت مرکزی عراق برای این منظور بیش از یک و نیم میلیارد دلار در مرحله اول کنار گذاشته است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که اقتصاد عراق تک محصولی و وابسته به صادرات نفت است و بعد از جنگ نیز محدود و معدود صنایع این کشور نابود شد و واردات بر عرصه اقتصاد این کشور سیطره یافت، در حالی که حوزه تجارت و انرژی نمی تواند مشکلات عدیده این کشور را از جمله در حوزه اشتغال به تنهایی حل کند.

بنابراین، دولت عراق برای خروج از گردونه اقتصاد مبتنی بر واردات و وابستگی به نفت و نیز حل مشکلاتی مانند بیکاری چاره اندیشی هایی کرده است و در این میان توسعه صنعتی را یکی از مهمترین راه های حصول به این مقصود یافته است.

 

**فرصت طلایی برای صنعتگران ایرانی

سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد، فرصت و صحنه ای برای آزمون صنعتگران ایرانی است تا قابلیت های خود را در حوزه زیرساخت های تولید عرضه و در بازار رقابتی این کشور خود را به عنوان شریکی مطمئن معرفی کنند.

با اینکه طرف های عراقی طی دستکم ۵ سال گذشته تجربه خوبی در کار با ایرانی ها کسب کرده و همچنین از بازار و بخشی از توانمندی های جمهوری اسلامی ایران و بویژه بخش خصوصی آن شناخت پیدا کرده اند، اما هنوز بسیاری از قابلیت های ایران در حوزه های صنعتی و تولید برای طرف های عراقی ناشناخته مانده است.

در مقابل، ‘اعتماد عراقی ها به کار مشترک با طرف های ایرانی’ را نمی توان نادیده گرفت که طی این سال ها و به دلایل مختلف شکل گرفته و تعمیق هم شده است؛ بویژه پس از حمایت بدون چشم داشت جمهوری اسلامی ایران از عراق در جنگ علیه داعش و ارتباطات گسترده شکل گرفته میان دو ملت در جریان اربعین حسینی و سایر مناسبت ها در دو کشور و اعتماد نسبتا خوب مردم عراق به کیفیت محصولات ایرانی.

به این ترتیب شانس و موقعیت صنعتگران ایرانی در رقابت بر سر حضور در دوره بازسازی و نوسازی صنایع عراق با رقبای منطقه ای و بین المللی کم نیست و شرکت کنندگان در نمایشگاه های اختصاصی دو دوره پیش هم تایید کرده اند که این نمایشگاه محل مناسبی برای معرفی و نمایش قابلیت های صنعتی و فنی شرکت های ایرانی است.

 

**گزینه مشارکت و سرمایه گذاری

صنعتگران ایرانی که در نمایشگاه امسال قابلیت های خود را در زمینه های ماشین آلات و خطوط تولید عرضه خواهند کرد، گزینه دیگری هم پیش رو دارند که رضا زاده رایزن بازرگانی ایران درباره آن می گوید: شراکت و سرمایه گذاری هم یک گزینه دیگر است بطوری که طرف های ایرانی می توانند از ماشین آلات و خطوط تولید خود به عنوان آورده با طرف عراقی شراکت کرده و شریک شوند.

وی اعتقاد دارد که از این طریق سرمایه گذاران ایرانی می توانند از مزایای تولید و سرمایه گذاری در این کشور نیز بهره مند شوند، بویژه آنکه قوانین دولت عراق در دوره بازسازی این کشور که از هم اکنون در حال ساماندهی و اجرایی شدن است، فضای این کشور را از مسیر واردات به سمت حمایت از محصولات تولید داخل هدایت کرده است.

قوانین جدید تا جایی از محصول تولید داخل حمایت می کند که واردات همان محصول را ممنوع می کند و نمونه اخیر آن را می توان در ممنوعیت واردات سیمان شاهد بود که به دلیل ساخت تعدادی کارخانه سیمان با مشارکت یکی از کشورهای اروپایی، عراقی ها واردات سیمان را ممنوع کردند.

به هرحال، کار با ایرانی ها، مزایای خاص خود را برای شریک عراقی دارد و این موضوع در چند سال گذشته به اثبات رسیده است؛ از جمله کیفیت کالای ایرانی و قیمت تمام شده محصول نهایی و همچنین وجود گذرگاه های مرزی متعدد و امن که کمتر کشوری این مزایا را دارد و این فرصتی برای توسعه و تعمیق هرچه بیشتر روابط میان دو ملت و دو دولت است که به نظر می رسد باید آن را مغتنم شمرد.

منبع : http://www.irna.ir/fa/News/82368632/

تاریخ انتشار : 11/10/1395  کد خبر : 82368632 (5749742) 

دایرکتوری صادرات و واردات ایران - عراق و اقلیم کردستان

صادرات به عراق - صادرات به کردستان بازاریابی در عراق بازاریابی در کردستان - بازاریابی صادراتی