روسای سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و عراق در دیدار مشترک، حذف شرکت های بازرسی خارجی در مبادلات تجاری ایران و عراق را تصویب کردند.

با تفاهم دو سازمان استاندارد ایران و عراق از این پس استاندارد 10 قلم کالا بدون دخالت شرکت های بازرسی غربی تایید می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این تفاهم نامه در دیدار نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق و رئیس سازمان استاندارد این کشور تصویب شد.

بر اساس این تفاهم نامه، فاز اجرایی تفاهم ایران و عراق مبنی بر تایید استاندارد 10 قلم کالا از طریق تدوین استانداردهای مشترک آغاز شده و این در حالی است که در حال حاضر برخی شرکت های بازرسی اروپایی کار تایید محصولات صادراتی ایران به عراق را انجام می دهند و با این تفاهم این کالاها از فهرست کالاهای این شرکت ها خارج می شود.

10 قلم کالای مورد توافق ایران و عراق شامل چرخ ماشین، موتورسیکلت و دوچرخه و تایر دوچرخه، آجر، کاشی و موزاییک، کاشی و سرامیک، لاستیک کامیون، کولر گازی، مرغ منجمد، رب گوجه فرنگی و لبنیات است.

نیره پیروزبخت، گفت : از سال های پیش تا کنون مناسبات جدی و بسیار خوبی با سازمان استاندارد عراق داشته ایم و چندین بار تفاهم نامه ها و قراردادهای مابین دو کشور مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گرفته است.

رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی با بیان این که به دنبال افزایش صادرات کالا و خدمات به عراق هستیم ، افزود : بازرسی و نظارت روی کالاهای ما نیز بیشتر می شود.

به گفته وی ، در آخرین تفاهمات انجام شده بین دو کشور قرار شده تعداد 51 قلم کالا به صورت مشترک استانداردسازی شود که در فاز اول 10 قلم کالا به مرحله اجرایی رسیده است.

پیروزبخت با بیان این که استانداردهای دو کشور در زمینه این کالاها رد و بدل شده و در حال ترجمه است، تصریح کرد: این کار به ما کمک می کند که چک لیست کالاها را در مرز داشته باشیم و کار بازرسی آن ها ساده تر انجام شود.

وی با بیان اینکه 41 کالای دیگر نیز در قدم بعدی مورد تایید دو کشور قرار می گیرد،گفت: دو موضوع عمده بین ایران و عراق وجود دارد که باید در مذاکرات حل شود که مورد اول حضور شرکت های بازرسی اروپایی است و تفاوت هایی که بازرسی های ما و عراق در حوزه این شرکت ها با آن برمی خورند که این شرکت ها از طریق مناقصه در عراق انتخاب می شوند و این در حالی است که شرکت های بازرسی ایران از سوی سازمان ملی استاندارد ایران و بدون مناقصه مورد تایید قرار می گیرد.

سلمان الجمیلی با اشاره به علاقه مندی عراق برای تفاهمات بیشتر با ایران اظهار کرد: مسئله مشخصات فنی کالاهایی که استاندارد عراق مورد تایید خود قرار می دهد، یک مسئله ملی و مطابق با شرایط فعلی این کشور است و تفاوت خاصی بین این مشخصات فنی در اقلیم کردستان و دولت مرکزی وجود ندارد چرا که مشخصات فنی هر کالا در چارچوب یک قانون به تصویب می رسد.

سرپرست وزارت تجارت عراق با اشاره به قراردادهای عراق و برخی شرکت های بازرسی خارجی گفت: سازمان استاندارد کشورمان تلاش می کند بازرسی ها را در عراق انجام دهد و نیازی به حضور شرکت های خارجی نباشد.

وی افزود: ما کار با ایران را در زمینه 10 قلم کالا آغاز کرده ایم و امیدواریم در ادامه همکاری های دو کشور بتوانیم تمام این کالاها را به طور مشترک استانداردسازی و بررسی کنیم.

نسرین سامی سوادی، مدیر کل سازمان استاندارد و کنترل کیفیت عراق در این دیدار با اشاره به تشکیل کمیسیون های بازرسی و کنترلی بین عراق و کشورهای مختلف ادامه داد: ما استاندارد های مربوط به ایران را در این کالاهای ذکر شده، ترجمه کردیم و در حقیقت بخشی که به ما مربوط می شده انجام داده ایم و امروز آن را در اختیار شما قرار می دهیم.

وی با اشاره به قراردادهای این کشور با شرکت های بازرسی خارجی گفت: ما در ابتدا اقلام مورد توافق با ایران را از فهرست کاری شرکت های بازرسی خارجی حذف می کنیم و می گوییم که دیگر این کالاها را بررسی نکنند.

به گفته سوادی، این اقلام با دقت نظر بسیار زیادی انتخاب شده و جزو کالاهایی است که بیشتر دارای محل اشکال بودند.

وی تاکید کرد: اگر این تجربه پیروزمندانه و موقیت آمیز باشد به راحتی می توانیم آن را به سایر کالاها هم تعمیم دهیم.

منبع : اقتصاد آنلاین

http://www.eghtesadonline.com/fa/tiny/news-147630

کد خبر:147630
تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۰۰:۵۸

 

دایرکتوری صادرات و واردات ایران - عراق و اقلیم کردستان

صادرات به عراق - صادرات به کردستان - بازاریابی در عراق - بازاریابی در کردستان - بازاریابی صادراتی