طی تفاهمنامه ای با عراق،

صادرات کالا به کردستان عراق تسریع شد

اکونیوز: سرپرست فرمانداری قصرشیرین از امضای تفاهم نامه هفت بندی به منظور روان سازی صادرات کالا از مرز رسمی خسروی با مسوولان خانقین اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، "مرادعلی تاتار" روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: در نشست با فرماندار خانقین عراق که چهارشنبه شب در مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین برگزار شد در ارتباط با حمل یکسره کالاهای فاسد شدنی به عراق، تلاش دو طرف برای از سرگیری تردد زوار عتبات عالیات از مرز رسمی خسروی، حضور خودروهای عراقی در مرز خسروی برای تخلیه و بارگیری و بالعکس توافق شد.

وی، هماهنگی بیشتر مرزبانان دو طرف و ارتباط بیشتر مراوده های مرزی را از دیگر مواد این تفاهم نامه اعلام کرد و اظهار داشت: در این نشست مقرر شد که موضوع انشعاب برق به صورت مستقیم به خانقین نیز در دستور کار قرار گیرد تا مشکل برق این شهرستان حل شود.

فرماندار خانقین عراق نیز گفت: مرز رسمی خسروی و منذریه برای دو طرف ایرانی و عراقی بسیار مهم است و هم اکنون ساکنان قصرشیرین و خانقین در این مرز مشغول فعالیتند.

ماموستا محمد حسن افزود: یک سری موضوعات بسیار مهم در نشست کاری با استاندار و فرماندار قصرشیرین مطرح شد و امید است که دو طرف برای این مرز مهم زیر ساخت های لازم را به منظور استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های آن به کار گیرند.

وی اظهار داشت: ساکنان قصرشیرین و خانقین در هشت سال جنگ ضربه های ناشی از حملات ددمنشانه صدام و آوارگی را متحمل شده اند و امروز باید تلاش کنیم تا بیش از پیش شاهد آبادانی و پیشرفت این مناطق باشیم.

وی در گفتگو با ایرنا گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق با اشتراک های دینی، اعتقادی و فرهنگی فراوان از دیرباز دارای تعامل و روابط خوبی در حوزه های تجاری و تردد اتباع بوده اند و عراق همیشه قدردان کمک های ایران در زمینه های مختلف است.

وی همچنین از تلاش و پیگیری برای تردد زائر از مرز منذریه عراق خبر داد.

هیات سیاسی و تجاری شهرستان خانقین روز سه شنبه با هدف بهبود و افزایش مبادلات اقتصادی از طریق مرز رسمی پرویزخان وارد قصرشیرین شد که این هیات پس از بازدید از مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان قصرشیرین در جلسه جداگانه ای نیز در استانداری کرمانشاه شرکت کرد و چهارشنبه شب به عراق بازگشت.

روزانه 500 دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی خسروی با داشتن بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه به عراق صادر می شود.

مرز رسمی خسروی هفدهم خرداد سال 92 بدنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زایر ایرانی منجر شد بسته شده است.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.

عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب استان کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

منبع : اکونیوز

http://tnews.ir/news/10e462698427.html  کد مطلب: 290579 |  تاريخ: 23/02/1395

دایرکتوری صادرات و واردات ایران - عراق و اقلیم کردستان

صادرات به عراق - صادرات به کردستان - بازاریابی در عراق – بازاریابی در کردستان - بازاریابی صادراتی