قصرشیرین - ایرنا - معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: صادرات کالا در مرز رسمی پرویزخان که از چهارشنبه هفته گذشته به علت اعتصاب کارکنان گمرک عراق متوقف شده بود امروز (چهارشنبه) از سرگرفته شد.

نعمت الله نازپرورده به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با رایزنی های انجام شده با طرف عراقی و پیگیری مقام های اقلیم کردستان عراق و پرداخت بخشی از معوقات کارکنان گمرک و مجموعه اداری در مرز پرویزخان توسط اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق امروز تمامی کارکنان گمرک و مجموعه اداری مستقر طرف عراقی پای کار هستند و شاهد از سرگیری صادرات کالاها و ترانزیت سوخت طبق روال سابق از مرز رسمی پرویزخان هستیم.
وی اظهار کرد: از سرگیری صادرات باعث شد تا پس از چند روز وقفه کالاهایی که در مرز متوقف شده بود امروز با حضور طرف عراقی تخلیه، بارگیری و صادر شود.
وی بیان کرد: صادرات بخشی از کالاهای فاسد شدنی و مواد اسیدی روز پنجشنبه هفته گذشته از مرز رسمی پرویرخان با رایزنی مقام های اقلیم کردستان عراق با مسئولان گمرک این حوزه انجام شده بود که با پایان یافتن اعتصاب کارکنان گمرک عراق هم اکنون شاهد از سرگیری صادرات تمامی کالاها هستیم.
کارکنان مجموعه اداری مستقر در مرز و گمرک عراق برای پیگیری مطالبات و دریافت چندین ماه حقوق معوقه خود در ماه های اخیر چند مرحله دست به اعتصاب زده بودند و در تازه ترین این اعتصاب ها مرز رسمی و بین المللی پرویزخان قصرشیرین از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون به مدت هفت روز مسدود شد و روند واردات و صادرات کالا از این معبر رسمی با وقفه مواجه شده بود.
روزانه 400 تا 600 تانکر حامل سوخت مازوت از عراق وارد بازارچه مرزی پرویزخان شده و برای مصرف نیروگاه های کشور در بندر امام تخلیه می شود.
با متوقف شدن روند واردات و صادرات کالا بیش از یک هزار و 200 نفر از کارگران بازارچه پرویزخان که با حمل و تخلیه بارگیری کالا روزگار می گذرانند نیز بیکار می شوند.
بخش زیادی از صادرات کالاهای کشورمان از طریق بازارچه مرزی پرویزخان قصرشیرین به سلیمانیه عراق انجام می شود اما بحران مالی اقلیم کردستان عراق و پرداخت نشدن حقوق معلمان و کارکنان گمرک عراق در ماه های اخیر باعث شد این افراد برای پیگیری مطالبات خود چند بار دست به اعتصاب بزنند.
اکنون 54 درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز رسمی و بین المللی پرویزخان قصرشیرین انجام می شود.
روزانه به طور میانگین شاهد تردد 250 مسافر به اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان هستیم و همچنین روزانه بیش از یک هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز بین المللی پرویزخان و 500 دستگاه کامیون نیز از مرز خسروی به کشور عراق صادر می شود. 
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی، 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است.

منبع : http://www.iribnews.ir/     کد خبر : 1008108

دایرکتوری صادرات و واردات ایران - عراق و اقلیم کردستان

صادرات به عراق - صادرات به کردستان - بازاریابی در عراق – بازاریابی در کردستان - بازاریابی صادراتی

7079/3012/8066