مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت با انتقاد از برخی هزینه‌تراشی‌های تجارت ایران و عراق گفت: 80 درصد حجم صادرات ایران به عراق از مرزهای شمالی وارد و در جنوب این کشور به مصرف می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مهدی نجات‌نیا در دیدار با راجح الموسوی سفیر عراق در تهران که در محل آن سفارتخانه برگزار شد، گفت: واردات عراق سالانه 40 میلیارد دلار است، در حالی که سهم ایران از بازار این کشور تنها به 6.5 میلیارد دلار در سال می‌رسد و با وجود نزدیکی مهران به بغداد، ما شاهدیم که 80 درصد صادرات ایران به عراق از طریق اقلیم کردستان و سایر مرزهای شمالی این کشور انجام می‌شود.
 
به گفته نجات‌نیا در 9 ماه امسال از 4.5 میلیارد دلار صادرات به عراق، 3.5 میلیارد دلار آن از مرز پرویزخان و شمال عراق به این کشور وارد شده است. 

مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت، ادامه داد: این موضوع هزینه تمام شده کالای ایرانی را در عراق افزایش می‌دهد از همین رو از سفیر عراق درخواست رسیدگی و حل این معضل را داریم. 

* قطع دست واسطه‌ها از بازار عراق

نجات‌نیا ادامه داد: استراتژی امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران بر کاهش قیمت تمام‌شده کالاهاست و اینکه اقلام صادراتی از تولید به دست مصرف‌کننده برسد، یعنی تعداد واسطه‌ها تا حد ممکن کاهش یابد. 

وی با پیشنهاد فروش مستقیم کالای ایرانی به عراقی‌ها خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در اختیارداشتن انبارهایی در عراق برای ذخیره‌سازی تولیدات بسیار مفید و موثر باشد. 

از این طریق تولیدکننده ایرانی بدون حضور واسطه‌ها، محصولش را در این انبارها نگهداری و به مراتب به بازار عرضه می‌کند. 

مسئول دفتر تجاری امور عراق در سازمان توسعه تجارت در ادامه به تجارت دوسر بُرد برای دو طرف تاکید کرد و افزود: پیشنهاد ما برای افزایش سهم عراق در بازار ایران این است که تعرفه واردات کالاهای عراقی به ایران را کاهش دهیم؛ از این طریق روابط دوطرفه با سود متقابل تقویت می‌شود. 

نجات‌نیا در ادامه به تاییدیه‌های متنوع برای ورود کالا به عراق اشاره کرد و گفت: ایران با بسیاری از کشورها تبادلات تجاری دارد، اما برای صادرات به عراق تجار ایرانی مجبورند که تاییدیه کالای خود را از سفارت عراق در تهران دریافت کنند، در حالی که این فرایند در مورد هیچ یک از کشورهای طرف تجاری ایران انجام نمی‌شود. 

* اجرایی شدن حمل مستقیم کالا به عراق

نکته بعدی در صحبت‌های نجات‌نیا در مورد حمل مستقیم کالا به عراق بود که گفت: بین ایران و عراق بارها توافقنامه حمل مستقیم کالا امضا شده ‌اما هیچ کدام از این توافقنامه‌ها اجرایی نشده است و ما می‌خواهیم این مشکل به سرعت رفع شود.

وی در ادامه به سفر سال گذشته مقامات ایرانی به عراق اشاره کرد و افزود: سال گذشته در کمیسیون مشترک عالی ایران و عراق، در مورد تایید استاندارد کالاهای ایرانی در عراق به تفاهم رسیدیم، اما این مشکل نیز هنوز به قوت خود باقی است و عراق همچنان استاندارد کالاهای ایرانی را قبول نمی‌کند که نتیجه آن افزایش هزینه تجارت بین دو کشور است. 

وی در پایان درخواست صدور کارت تردد برای تجار دو کشور را نیز مطرح کرد و گفت: از این طریق هزینه رفت و آمد تجار دو کشور کاهش می‌یابد و کارها به سرعت انجام می‌شود. 

سفیر عراق در تهران: ایران از تحریم‌های اقتصادی مانند یک قهرمان بیرون آمد 

راجح الموسوی، سفیر عراق در ایران در ادامه این دیدار گفت: ایران ثابت کرد که یک ملت بزرگ دارد و از میان محاصره اقتصادی کشورهای جهان علیه خودش مانند یک قهرمان خارج شد.

وی ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان ایرانی‌اش گفت: از شنیدن مشکلات تجارت بین ایران و عراق ناراحت شدم و قول می‌دهم تا جایی که می‌توانم برای حل موانع و مشکلات دو طرف تلاش کنم. 

راجح الموسوی در مورد پیشنهاد صدور کارت تردد برای تجار ایرانی و عراقی گفت : ما آمادگی داریم تا برای تجار معتمد معرفی شده از سوی ایران کارت تردد صادر کنیم.

وی به اهمیت روابط تجاری ایران و عراق اشاره کرد و گفت: دولت عراق جایگاه خاصی برای دولت و مردم ایران قائل است و تاکنون نیز با هماهنگی‌های مسئولان دو طرف توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات و موانع را از سر راه برداریم، اما به نظر می‌رسد اگر تاکنون نیز مسائلی باقی مانده است، به عدم اجرای توافقنامه‌های پیشین برمی‌گردد. 

الموسوی با انتقاد از اینکه بسیاری از توافق‌نامه‌های دو کشور به اجرا نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: سال گذشته در اجلاس کمیسیون مشترک شاهد همین اتفاق بودیم؛ الان با توجه به شرایط دو کشور، باید از مقام حرف و سخن به مقام عمل درآییم و ما در این زمینه آمادگی کامل داریم. سفیر عراق در تهران پیشنهاد تشکیل اتاقی عملیاتی را نیز داد که بر اساس آن مسائل و مشکلات اقتصادی و تجاری دو کشور احصا شده و به صورت مرتب پیگیری و برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود. 

وی در پایان گفت: می‌توانیم با توجه به شرایط کنونی دو کشور، تقاضای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی را داشته باشیم. 

در ادامه رایزن بازرگانی عراق در تهران نیز نظر خود را در مورد بهبود روابط تجاری دو کشور مطرح و بر حل فوری آن‌ها تاکید کرد.

عقیل الموسوی به عدم هماهنگی نهادها و سازمان‌های دو کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد دیدیم که مثلا سازمان استاندارد دو کشور با یکدیگر به‌صورت شفاهی تفاهم می‌کنند، اما رایزنی بازرگانی و سفارتخانه از آن بی‌اطلاع است. این ناهماهنگی‌ها، سرعت انجام کار را کند می‌کند.

انتقاد دیگر رایزن بازرگانی عراق در تهران به کارایی نداشتن اتاق‌های بازرگانی مشترک دو کشور برمی‌گشت که گفت : با کمال تأسف بعضی از اعضای این اتاق‌ها به دنبال منافع شخصی کوتاه‌مدت خود بوده و منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند.

رایزن بازرگانی عراق در تهران در پایان این جلسه به فعال‌سازی صندوق ضمانت صادرات ایران در عراق اشاره کرد و گفت : چندین بار در این زمینه بحث و تبادل نظر شده است، اما هنوز به اجرا نرسیده است و معتقدیم اگر صندوق ضمانت صادرات در عراق نقش فعالی 
ایفا کند، سهم تجارت ایران در عراق مانند ترکیه به سرعت جهش می‌یابد.

سال گذشته سومین اجلاس عالی کمیسیون مشترک ایران و عراق در بغداد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و 5 تن از وزرای کابینه در بغداد برگزار شد و مقامات دو کشور 9 سند همکاری در زمینه‌های بهداشت دام و دامپزشکی، همکاری نمایشگاهی، حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و مسافر، همکاری‌های تجاری، گردشگری، استاندارد، زمین‌شناسی و معدنی و پایداری خاک و ریزگردها را به امضا رساندند اما هنوز برخی فعالان اقتصادی از اجرایی نشدن این یادداشت‌تفاهم‌ها سخن می‌گویند.

منبع : http://tnews.ir/     کد خبر : 81958247 (5166123)

دایرکتوری صادرات و واردات ایران - عراق و اقلیم کردستان

صادرات به عراق - صادرات به کردستان - بازاریابی در عراق – بازاریابی در کردستان - بازاریابی صادراتی