رییس انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی اعلام کرد: مشکل صادرات ماکارونی به عراق حل شد و این کشور تعرفه واردات ماکارونی را حذف کرده است و اکنون این محصول به کشورهای عراق، افغانستان، آفریقا و مقدار کمی به کانادا و آمریکا صادر می‌شود.

سید مهدی آثاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماکارونی در کشورهای همجوار دو برابر سرانه مصرف ماست، اظهار کرد: افزایش سرانه مصرف ماکارونی به نفع جامعه است و منجر به کاهش مصرف نان نیز می‌شود.

وی اظهار کرد: کارخانه‌های تولید ماکارونی با حدود 70 درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند و لازم است که امکاناتی برای افزایش مصرف سرانه در کشور فراهم شود.

آثاریان با اشاره به این که سه برند معروف ماکارونی 80 درصد ماکارونی‌های توزیعی را تامین می‌کنند، گفت:‌ سرمایه در گردش یکی از مشکلات کارخانه‌های ماکارونی است و با توجه به بهره‌های سنگینی که بانک‌ها می‌گیرند، کارخانه‌ها مجبور هستند از طریق بازار، سرمایه در گردش خود را تامین کنند، چراکه بانک‌ها بهره‌های سنگین 24 تا 25 درصدی می‌گیرند و میزان بهره کاهش پیدا نکرده است.

رییس انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی در مورد وضعیت صادرات ماکارونی نیز با تاکید بر اینکه مشکلی در زمینه صادرات وجود ندارد، گفت: کیفیت ماکارونی‌های ایرانی مشابه بهترین ماکارونی‌های دنیاست و به کشورهای عراق، افغانستان و آفریقا صادرات داریم گرچه در کانادا و آمریکا نیز محصولات ایرانی دیده می‌شود.

وی با اشاره به عرضه ماکارونی‌های ایرانی در فروشگاه‌های ایرانی کانادا و آمریکا گفت: البته به کانادا و آمریکا به صورت انبوه صادرات نداریم. مشکل صادرات به عراق نیز اکنون حل شده است، چراکه این کشور تعرفه در نظر گرفته شده را برداشت و صادرات آزاد شد.

آثاریان در مورد تنوع تولید ماکارونی در کشور اظهار کرد: اکنون حدود 50 تا 60 نوع ماکارونی در کشور تولید می‌شود.

وی درباره تولید نودل نیز تاکید کرد: هیچ کدام از کارخانه‌های معروف ماکارونی نودل تولید نمی‌کنند. نودل بیشتر در کشورهای آسیای جنوب شرقی و چین مصرف می‌شود و تکنولوژی تولید آن با ماکارونی متفاوت است. تا کنون کارخانه‌های معروف ایرانی به دنبال تولید این محصول نرفته‌اند.

منبع : http://www.isna.ir

دایرکتوری صادرات به عراق و اقلیم کردستان